På väg mot LCHF

Efter tips från den här duktiga bloggerskan så har jag bestämt mig för att hjälpa träningen på traven med några kostråd.

LCHF (Low Carbohydrate High Fat) verkar kunna göra underverk, efter att ha hört talas om den så googlade jag för och nackdelar och läste folks personliga erfarenheter. Det verkar som dieten kan göra undervek med vikten, men man kan också må dåligt, speciellt i början.

Tydligen är det så att insulin lagrar fett i cellerna och insulin är ju precis vad man får mycket av när man äter sötsaker, pasta, bröd och så vidare.

Kolhydrater finns ju i allt jag brukar äta! jag vet att om jag går ut för hårt så kommer jag att ge upp redan första veckan så jag har bestämt mig att mycket sakta fasa ut så många kolhydrater jag orkar med.
 
Första veckan som börjar idag:
Inget socker i kaffet
Inga bullar, kakor eller glass
Ersätta kvällsgodis med jordnötter och i nödfall en bit 70% choklad

Vecka 2:
Frukostbröd ersätts av omelett (hur mycket måste man äta för att hålla sig mätt?) eventuellt nötrulle eller kalkonrulle med ost om omeletten inte räcker
 
Mellanmål: Grovt bröd (kolhydrater men långsamma) med ägg
Middag: ersätta pastan med sallad
Kvällsgodis: Grönsaker ev med dip
 
Längre än så har jag inte tänkt, om allt känns bra så fortsätter jag med att ta bort brödet helt, jag vet ännu inte vad jag ska äta i stället men det ger sig väl

Dags att säga adjö till min favorit... eller kanske på återseende ;)
 
 

Kommentera här: